Ting dit trykkeri skal vide

Det her skal dit trykkeri vide

På trods af at vi lever i en tid, hvor digitaliseringen strømmer ind over verden er der – heldigvis – stadig mange der bruger tryksager som en del af deres marketingstrategi. Det er mod god grund, for tryksager kan stadig noget som de trykte medier ikke kan. Når du får lavet trykte materialer hos et trykkeri, vil du ofte opleve, at slutresultatet ikke er helt identisk med den grafik, du ser på din computerskærm. Men hvordan kan det være? Jo, der er mange forskellige faktorer der spiller en rolle, der kan ende med at påvirke udseendet på det færdige materiale. Derfor er dette indlæg til dig, der ikke vil risikere at spilde tid og penge på et resultat, som ikke lever op til dine forventninger. Vi hjælper gerne med grafik til dine tryksager.

Det er vigtigt at vide, at der findes mere end én trykmetode – disse kan have stor indvirkning på det færdige resultat. Den ene trykmetode kender du garanteret, det er nemlig digitaltryk. Digitaltryk er den billigste metode, hvis du skal have trykt et lille oplag. Det kan være at I, i din virksomhed, får lavet en virksomhedsprofil, kataloger eller lignende i små oplag, fordi de ofte bliver skiftet ud f.eks. på grund af skiftende sortiment, tilbud eller service. Hvis det er tilfældet, er digitaltryk den oplagte trykmetode for jer, grundet den store fleksibilitet. Vi tilbyder digital print i Odense, så vi hjælper dig gerne i mål med dine digitaltrykte opgaver.

Skal du have trykt større oplag af visitkort, flyers eller trykte medier, vil den billigste trykmetode være offsettryk, hvor jeg anbefaler at du sammenligner priser både med andre offsettrykkerier, men også i forhold til eventuelle tilbud du har fået på digitaltryk i samme oplag. Offsettryk er en omkostningstung metode i opstart, men du vil opleve store besparelser og kraftige fald i stykpriser jo større dit oplag skal være. Udover at du får en væsentlig bedre pris på store oplag med offsettryk, så får du også et markant bedre kvalitet og tryk, end du gør ved digitaltryk. Netop derfor, kan offsettryk også være at klogt valg, selvom du skal bruge et lille oplag. Hvis du er meget kvalitetsbevidst og dit mål er er udstråle seriøsitet og kvalitet gennem din virksomhed, anbefaler jeg at du får offsettryk selv de små oplag.

Disse ting SKAL du have styr på, for at levere en trykklar PDF-fil til dit trykkeri

Skæremærker
Du skal sikre dig, at du har tilføjet skæremærker til din tryksag. Det skal du gøre, fordi dit trykkeri ikke kan skære 100% præcist, så for at undgå at du får en hvid kant rundt om din tryksag. Du skal derfor placere skæremærkerne, så dit layout ikke ændres eller beskæres hvis der bliver skåret et par millimeter af. De fleste trykkerier har sikret sig mod, at folk laver de her fejl ved at gøre opmærksom på at det kan ske i deres handelsbetingelser – det er derfor vigtigt, at du bruger skæremærker som du har placeret ”inde” på motivet. Hvis du skal have tryk-til-kant f.eks. ved tryk af et billede, er det vigtigt at have 2-3mm ”bleed”. Spørg dit trykkeri om hvor meget bleed de ønsker, det kan nemlig variere fra trykkeri til trykkeri. Læs mere og skæremærker og bleed her.

Opløsning
Du skal sikre dig, at din PDF-fil bliver konverteret i høj opløsning – specielt hvis dit layout indeholder billeder, illustrationer mm. Opløsningen skal være på minimum 300dpi, så dine tryksager bliver trykt i den bedste kvalitet og du ikke ender med et sløret og skuffende resultat. Det er tydeligt at se på tryksager, hvis der er brugt billeder, der er hentet direkte fra nettet – f.eks. direkte fra Facebook. Disse billeder er i meget lav opløsning og resultatet vil være derefter.

Farveprofil
Nogle trykkerier bruger deres egen farveprofil, men du vil også komme ud for trykkerier som ikke har. Hvis dit trykkeri ikke har en farveprofil, så kan du lave din egen opsætning. I det tilfælde vil vi gøre opmærksom på, at der findes 2 farveprofiler: coated og uncoated – hhv. glat/ubestrøget og ru/bestrøget.

Læs vores guide til, hvordan du laver en trykklar fil i InDesign her.

Yderligere oplysninger til dit trykkeri

Du har nu lavet din trykfil og du er klar til at sende den afsted til trykkeriet og vente i spænding på at modtage dine lækre tryksager. Men, dit trykkeri har brug for flere oplysninger for producere tryksager, der opfylder dine ønsker. Du skal oplyse om:

Format
Dit trykkeri skal vide hvilket format dine tryksager skal trykkes og beskæres til – det kan de nemlig ikke se ud fra din trykfil. Skal du bruge A4, A5, A6, eller et specialmål. Har du ikke helt styr på alle de forskellige papirstørrelser, kan du finde mål på alle formater og papirstørrelser her.

Tryk på 1 eller 2 sider
Skal du kun have tryk på den ene side, eller skal du have trykt på begge sider af materialet? Du vil ofte opleve, at trykkerierne ikke skriver 1 eller 2 siders tryk, men derimod 4+0 eller 4+4. 4+0 er tryk på én side og 4+4 er tryk på begge sider.

Papirtype
Hvilket papir skal dit layout trykkes på? Der findes et utal af papirtyper, og du kan spørge hos dit trykkeri, hvilket papir netop de bruger. Det du skal tænke på, når du vælger papirtype, er hvad du vil signalere. Papirtypen har meget at sige i forhold til det signal din virksomhed sender til modtageren. Vil du fremstå seriøs, kvalitetsbevidst og eksklusiv, så anbefaler jeg ikke at du vælger det billigste papir.

Bukkestreger
Skal du have lavet folderehæfter, eller andre medier der skal bukkes? Så skal der være bukkestreger, så bukket – eller falsen – bliver lavet det rigtige sted, så det bliver pænt. Papirtykkelsen kan spille en rolle, men du kan søge rådgivning hos dit trykkeri.

Antal
NU er du endelig færdig med noget, som måske virker som en lang proces, men faktisk ikke er det. Nu er spørgsmål bare: Hvor mange skal du bruge?

Tryksager er et (næsten) uundværligt salgs- og marketingværktøj, som kræver fokus på hver en lille detalje. Vi anbefaler, at dine tryksager ikke står alene, men er én del af flere salgs- og marketingrelaterede tiltag for den største samlede effekt – særligt i forhold til et brandingperspektiv.

Hvis du har spørgsmål, der er opstået undervejs, er du velkommen til at kontakte os og høre nærmere.